Teatr Klary Gazul (Le Theatre de Clara Gazul)

Irena Eichlerówna (Kamila Perichole, aktorka)<br/> fot. Edward Hartwig

 "Trzy jednoaktówki Merimée znalazły na scenie Teatru Współczesnego bardzo dobry wyraz sceniczny. Reżyseria Michała Meliny szczęśliwie wybrała właściwą drogę między pokazaniem hiszpańskiej prawdy historycznej a teatrem "na niby", będącym zabawną igraszką intelektualną. Jan Kosiński stworzył bardzo piękną oprawę scenograficzną. Przedstawienie było też aktorsko doskonałe. Zobaczyliśmy nową rolę Ireny Eichlerówny, która zademonstrowała wszystkie przedziwności swego głosu w roli aktorki Perichole w"Karocy". Zofia Mrozowska zachwycała jako urocza Dona Uracca w "Niebie i piekle". Irena Krasnowiecka była "kobietą-diabłem". Także Melina, Krasnowiecki,Łomnicki i inni zasłużyli na duże pochwały."

August Grodzicki,
Świat nr 14, 10 IV 1955 r.

"Przedstawienie miało lekkość, wdzięk i polot. Dawno już o takich rzeczach zapomnieliśmy w teatrach warszawskich. Doskonałym pomysłem, zgodnym zresztą całkowicie z intencjami Mérimée`go było zmartwychwstanie nieboszczyków pod koniec każdej ze sztuczek. Świetne były ironiczne prologi. Dekoracje były bardzo wesołe.

Kosiński jest niezrównany, pod jednym tylko warunkiem, że go sztuka bawi i że reżyser pozwoli mu bawić się sztuką. Kostiumy pyszne, przypomnijcie sobie tylko kata zrobionego na operowego diabła.

I jeszcze Eichlerówna. Nareszcie Eichlerówna. Każde jej wejście witane jest owacją. Niech się schowa nawet sam Mérimée. To naprawdę wcielony diabeł aktorskiej sztuki. Eichlerówna robi na scenie wszystko, co zechce. Naprzód jest sobą. Ale ma do tego pełne prawo. Jest bogatsza od wszystkich heroin, które kreuje. Nie od nich bierze wdzięk, życie i inteligencję. Podciąga je po prostu do siebie. Nie wciela się w obce postacie, postać wciela w siebie, i to jak najdosłowniej. Nie przestaje nigdy być Eichlerówną. I każde zdanie tekstu zaczyna grać. 

Eichlerówna była wspaniała, cały zespół bardzo dobry. Nareszcie zobaczyliśmy Mrozowską nie w roli sentymentalnych i cielęcych niewiniątek. Dona Uracca była przecherna, finezyjna, wyrafinowana. Tak jak trzeba. I nie mieliśmy wątpliwości, że nawet środę popielcową potrafi pogodzić z kochankiem."

Jan Kott,
Przegląd kulturalny nr 12, 24-30 III 1955 r

Galeria

  • scena zbiorowa<br/> fot. Edward Hartwig
  • Michał Melina (Prolog)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Jan Żardecki (Don Pablo Romero), Zofia Mrozowska (Dona Urraca) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
  • Zofia Mrozowska (Dona Urraca), Władysław Krasnowiecki (Fray Bartolomeo) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
  • Zofia Mrozowska (Dona Urraca), Władysław Krasnowiecki (Fray Bartolomeo) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
  • Mieczysław Pawlikowski (Fray Domingo) - Kobieta jest diabłem<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Fray Antonio) - Kobieta jest diabłem       <br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Fray Antonio), Edward Fertner (Fray Rafael) - Kobieta jest diabłem               <br/> fot. Edward Hartwig
  • Zofia Morozowska (Dona Urraca) - Niebo i piekło  <br/> fot. Edward Hartwig
  • Irena Krasnowiecka (Marquita) - Kobieta jest diabłem<br/> fot. Edward Hartwig
  • Irena Eichlerówna (Kamila Perichole, aktorka) - Karoca<br/> fot. Edward Hartwig
  • Zofia Morozowska (Dona Urraca) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
  • Stanisław Jaśkiewicz (Biskup Limy) - Karoca<br/> fot. Edward Hartwig
  • Jan Żardecki (Don Pablo Romero) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Fry Antonio), Edward Fertner (Fray Rafael) - Kobieta jest diabłem<br/> fot. Edward Hartwig
  • Tadeusz Łomnicki (Fray Antonio) - Kobieta jest diabłem<br/> fot. Edward Hartwig
  • Władysław Krasnowiecki (Fray Bartolomeo) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
  • Jan Żardecki (Don Pablo Romero), Władysław Krasnowiecki (Fray Bartolomeo), Zofia Mrozowska (Dona Urraca) - Niebo i piekło)<br/> fot. Edward Hartwig
  • Jan Żardecki (Don Pablo Romero) - Niebo i piekło<br/> fot. Edward Hartwig
Deklaracja dostępności